niedziela, 3 listopada 2013

30

Kiedyś angielski matematyk Godfrey Hardy odwiedził chorego hinduskiego geniusza-samouka Ramanujana. Akurat przyjechał taksówką i, jak przystało na matematycznego zboczeńca zwrócił uwagę na jej numer - 1729. Uznał tę liczbę za wyjątkowo nieciekawą, czym nie omieszkał się podzielić z chorym przyjacielem. Ramanujan zaprotestował stanowczo. "To bardzo ciekawa liczba." - stwierdził. - "To jest najmniejsza liczba całkowita, którą można przedstawić jako sumę dwóch sześcianów na dwa różne sposoby."
1729=13+123=93+103 
Bardzo daleko mi do Ramanujana i mam problem już z taką prostą liczbą, jak 30. Zanim nie wyprowadziła mnie z błędu przyjaciółka wikipedia byłam przekonana, że to zupełnie nieciekawa liczba. A tymczasem:
  • Jest to najmniejsza liczba, która jest iloczynem trzech różnych liczb pierwszych.
    30=2*3*5
    Liczby o takim specyficznym rozkładzie nawet mają swoją nazwę - po angielsku to sphenic numbers, czyli w naszym ojczystym powinno to brzmieć podobnie do liczby klinowe. Muszę przyznać, że pierwsze słyszę, żeby ktoś nazywał akurat te. Na szczęście przeszukiwanie polskiego kawałka internetu dało mi nadzieję, że to nie przez moje braki w wykształceniu, a jedynie ich zerową popularność w naszym kraju.
  • Jest liczbą piramidalną. Liczby piramidalne to takie, że mając do dyspozycji właśnie tyle kulek możemy zbudować ostrosłup (czyli piramidkę) o podstawie będącej wielokątem foremnym. Jeżeli znajdziemy gdzieś 30 kulek, to zbudujemy z nich piramidkę, której podstawą będzie kwadrat.
     
  • Nie jest wprawdzie liczbą doskonałą, ale prawie :). Pośród wszystkich jej dzielników znajdziemy takie, które po zsumowaniu dadzą właśnie 30.
    30=5+10+15
    (Liczba doskonała to taka, która jest sumą wszystkich swoich dzielników. Możecie mi wierzyć na słowo, że nie bez powodu właśnie takie liczby nazwano doskonałymi).
  • A tak wygląda trzydziestokąt foremny:
    File:Regular polygon 30 vertex animation.svg
    żródło: wikipedia
    (Obiecuję, że następnym razem narysuję sama;)
  • Aż dwie bryły platońskie, dwunastościan i dwudziestościan, mają po 30 krawędzi:
  • 30 jest liczbą atomową cynku
  • Już tylko 30 dni dzieli nas od przewidywanego terminu porodu:)!!!!

14 komentarzy:

  1. W takim razie będę trzymała kciuki, żeby za trzydzieści dni wszystko poszło sprawnie i niemal bezboleśnie :)
    (A matematyki nie lubię w ogóle :p)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. E tam zaraz nie lubię:). Lubisz wiedzieć, jaka jutro będzie pogoda? Albo czasem przemieszczać się nie na nogach, tylko jakimś mechanicznym pojazdem? Pisać bloga? Nie martwić się o bezpieczeństwo swoich pieniędzy w banku? Oglądać telewizję? Bawić się swoim smartfonem (o ile go masz)? Matematyka jest wszędzie wokół Ciebie. Ułatwia i uprzyjemnia wiele aspektów twojego życia (a Ty nawet o tym nie wiesz;)). Na pewno lubisz ją bardziej, niż Ci się wydaje:).

      Usuń
  2. Trzymam kciuki za rozwiązanie ;)

    http://rodzice-plus-dziecko.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. No to już można ładnie odliczać! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. o ja ! To już tak mało! ;D trzymam kciukaski ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. zajebisty post :) czytałam i byłam pewna że 30 to Twój wiek, że to urodzinowy post :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat tym się nie chwaliłam:D. Co prawda urodziny miałam (no i będę miała) w styczniu, ale fakt, że mogłabym tam dopisać jeszcze jeden punkt.

      Usuń
  6. haha, wspaniały post :))) szalona jesteś :)))

    OdpowiedzUsuń
  7. o-jej, a czy ja zaprosiłam Cię do mnie na konkurs? jeśli nie, to serdecznie zapraszam i za przeoczenie przepraszam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaprosiłaś, ale ja mam od niedawna mocne postanowienie niefarbowania włosów (robiłam to od 14 roku życia, powinnam dać im odpocząć) :).

      Usuń
  8. Świetny wpis! Z matmy w szkole miałam 3 i to wyproszone... ale coś tam do mnie z Twojej pisaniny dotarło! No i trzymam kciuki za szczęśliwe rozwiązania, także matematyczne. Dzięki za dodanie mojego bloga do obserwowanych, bardzo mi miło i mam nadzieję, że będziemy się często i regularnie odwiedzały, pozdrawiam!

    PS> zapraszam na konkurs! do wygrania pieluszka wielorazowa i śliniak!

    OdpowiedzUsuń
  9. 58 years old Sales Representative Esta Tolmie, hailing from Fort Erie enjoys watching movies like Mysterious Island and Fishing. Took a trip to Ilulissat Icefjord and drives a Ferrari 375-Plus Spider Competizione. indeks

    OdpowiedzUsuń